Powrót do strony głównej
Powrót do strony głównej
Informacje o Leszku Gałyszu


PRZYGODY ZUZANKI

ZAŁOŻENIA

filmu pełnometrażowego na motywach własnej książki

Literacki prototyp zawiera rozbudowane wątki narracyjne i monologi wewnętrzne postaci, które wprawdzie nie dadzą się zużytkować w animacji, ale pełnią funkcje charakteryzujące postaci, więc należy znaleźć dla nich substytut w sposobie poruszania się, działania i mówienia.

Chciałbym w tym filmie eksponować następującą ideę; dziecko wierzy w to, w co się bawi, traktuje rzeczywistość zabawy jako równoprawną i ulega iluzji. (Myślę, że to uprawnione; w końcu odbieranie sztuki jest przecież w istocie uleganiem iluzji.) Zatem zabawa w rysowanie staje się kreacją nowej rzeczywistości, która wciąga autorkę i pochłania bez reszty. Taki jest szczególnie początek tej historii, kiedy Zuzanka rysuje potwora a potem się własnego dzieła lęka (dziecięca wersja mitu Pigmaliona).

Ekspozycja powinna być rozwojowa; najpierw jest to świat "niedorysowany", dopiero potem wypełnia się barwami i jego kształty nabierają pełni. Początek jest na papierze, potem nabiera własnego życia i wreszcie zaczyna wpływa na los bohaterów. Sądzę, że owo inicjalne dopełnianie i świata mogłoby być ciekawym zadaniem dla animacji. Najpierw świat jest trochę jakby konturowy i szkicowy, potem dopełnia się.

Kredki w rękach bohaterki nie są "czarodziejskie" w tym sensie, że nie stanowi łatwego instrumentu natychmiastowych zmian, a ingerencja w rozwój wydarzeń za ich pomoc jest utrudniana przez różne komplikacje. Mogą wykreować nową rzecz czy szansę ocalenia dla bohaterów, jednak rzadko się tak dzieje, zwykle albo gin albo nie ma ich pod ręką, a jeżeli są, to z kolei brakuje papieru, więc akcja aż do ostatecznej kulminacji rozwija się bez magicznych ułatwień.

Bohaterów jest trójka; Zuzanka, dziewczynka żądna papierowych przygód, dość kategoryczna, ale ze skłonnościami opiekuńczymi. Zuzak - trochę alter ego dziewczynki, trochę podopieczny, zazdrosny o swoją towarzyszkę. I wreszcie szczur Ramon, postać dwuznaczna, która wciąż szamocze się między lojalnością wobec przyjaciół, a własnym egoizmem i tchórzostwem. Ramon jest szczurzym Hamletem tych opowieści. Pomiędzy tymi trzema postaciami rozgrywa i komediodramat lojalności i zazdrości, przyjaźni i zdrady. Zuzanka wyrusza w świat przygód z "misją pokojową". Bohaterowie nie tyle zwyciężają przeciwników, co łagodzą konflikty, doprowadzając do zgody w fantastycznym świecie.

Każdy ze światów przywołuje nieco inną konwencją. Pierwszy dzieje się w świecie całkowicie fantastycznym, a zaludniają go postaci dziwne i groteskowe. Drugi dzieje się na odległej planecie. Są także opowieści egzotyczne, morskie a także coś w rodzaju horroru z wilkołakiem nieudacznikiem, duchem i strzygą.

Niezręcznie interpretować własne pisarskie intencje, ale nie ukrywam, że są to w sumie opowieści o tolerancji i akceptowaniu inności, a także o potrzebie przyjaźni.

Jerzy Niemczuk




   Powrót do spisu          Następny opis   

Informacje o Studiu J&P
Informacje o filmach w produkcji
Galeria
Urywki wybranych filmow